აუტისტური სპექტრი, მეტყველების პრობლემები, სირთულეები სწავლის პროცესში, რთული ქცევა, პრობლემები და-ძმებს შორის - ეს ის საკითხებია, რომლებზეც „ბავშვთა და მოზარდთა განვითარების ცენტრს“ ბოლო ერთი წლის განმავლობაში აკითხავდნენ.
საკუთარი მუშაობის შედეგები, საგანმანათლებლო სფეროში დასაქმებულებს, ცენტრის წარმომადგენლებმა დღეს, 29 ნოემბერს დემოკრატიული ჩართულობის ცენტრში გააცნეს.
„ძირითადად, მოგვმართავდნენ მეტყველების პრობლემებით და ამბობდნენ, რომ ბავშვი არ საუბრობს, თუმცა ჩვენი მხრიდან იდენტიფიცირდება ბავშვი, რომ არა მარტო მეტყველების პორობლემა აქვს, არამედ ქცევის სირთულეებიც - კომუნიკაციის პრობლემა და გიწევს ახსნა, რომ ეს მხოლოდ მეტყველების პრობლემა არ არის და ის უნდა იყოს ჩართული კომუნიკაციაში, თანატოლებთან, ოჯახის წევრებთან. ეს არის ძალიან მნიშვნელოვანი და არა მხოლოდ ის, რომ ვერ ამბობს სიტყვებს“, - ამბობს ცენტრის ადრეული განვითარების სპეციალისტი თამარ ჯანაშვილი.
მისივე თქმით, ხშირად ბავშვები აუტისტური სპექტრის ნიშნებითაც მიდიან, რომელსაც ძირითადად თანამედროვე ტექნოლოგიებზე დამოკიდებულება იწვევს. „დამოკიდებულება მობილურზე, კომპიუტეზე. ვსწავლობთ ბავშვის დღიურ განრიგს, კვირებს, აქვთ თუ არა კომუნიკაცია ოჯახის წევრებთან. ბაღში თუ დადის და ა.შ.“
ცენტრის ფსიქოლოგი სოფიო თავაძე ამბობს, რომ ხშირად რთულ ქცევას წარმოადგენს ბავშვის თამაშის თავისებურებებიც: „ხშირად არის, რომ თამაშის სწავლება გვიწევს ბავშვისთვის. ეს არის ერთ-ერთი სირთულე მშობლების მხრიდან. ხშირად მშობლები ამბობენ: ჩემმა შვილმა იცის თამაში, მთელი დღე ჩუმად არის, ერთობა, მაგრამ რეალურად ჩვენ ვაჩვენებთ რომ ნივთების გადაწყობა-გადმოწყობა თამაში არ არის“.
კიდევ ერთ სირთულეს წარმოადგენს ის, რომ ბავშვს მისი ასაკის შესაბამისი გაკვეთილების დასწავლა არ შეუძლია. ცენტრის სპეციალისტების თქმით, მსგავსი პრობლემით მშობლები ცენტრს აკითხავდნენ: „ამ შემთხვევაში, სპეცპედაგოგი სწავლობს ბავშვის ძლიერ და სუსტ მხარეებსა და შესაძლებლობებს. ასევე ხშირია რთული ქცევის შემთხვევებიც, როცა ბავშვი ხშირად იკბინება. ან ცენტრში მოდის, თამაშობს და წასვლა აღარ უნდა, ძირს წვება, ყვირის და ა.შ. ვმუშაობთ, რომ წასვლის პროცესი არ იყოს შემდეგ მისთვის რთული. ეს მშობელს ეხმარება, რომ გასართობ ცენტრში ან სხვაგან წაყვანის შემთხვევაში, ბავშვის უკან წამოყვანა არ გაჭირდეს“.
„ბავშვთა და მოზარდთა განვითარების ცენტრის“ ხელმძღვანელი, ელისო თათეშვილი ამბობს, რომ მიუხედავად საინფორმაციო წყაროების არსებობისა, აუტიზმის შესახებ ინფორმირებულობა ნაკლებია. შესაბამისად, მათ ერთი წლის განმავლობში საინფორმაციო კამპანიები განახორციელეს: „კამპანიებში ჩავრთეთ ახლგაზრდებიც. მიუხედავად ამხელა ინფორმაციის წვდომისა, აღმოვაჩინეთ, რომ ბევრმა არ იცოდა რა იყო ეს [აუტისტური სპექტრი]. ამიტომ ძალიან მნიშვნელოვანია, შემდგომში ინფორმაციის გავრცელება. ვედაცეთ, ბავშვთა დაცვის დღე და აუტიზმის საერთაშორისო დღე, არა მხოლოდ ზეიმი ყოფილიყო, არამედ საინფორმაციო ხასიათის აქტივობაც“.
„ბავშვთა და მოზარდთა განვითარების ცენტრში“ რეაბილიტაციის გავლა სხვადასხვა საჭიროების მქონე ნულიდან 16 წლამდე ასაკის პირებს შეუძლიათ.
კვირაში ორჯერ მათთან ფსიქოლოგი, ლოგოპედი და სპეც–პედაგოგი მუშაობენ. ტარდება არტ–თერაპიის სეანსებიც.
აქ ბენეფიციარები მშობლებთან ერთად დადიან: „ვცდილობთ ვითანამშრომლოთ როგორც ბავშვებთან ასევე მშობლებთან. იმიტომ, რომ მშობლებისთვისაც კომფორტული იყოს, ცენტრში მოსვლაც და სახლში მუშაობაც. ერთად გადიან თერაპიას და უკეთესი შედეგი აქვთ“.
[თაკო ფეიქრიშვილი, ახალციხე]