3 მაისს, ბათუმი–ახალციხის საავტომობილო გზის მშენებლობაზე დასაქმებულმა 40–მდე თანამშრომელმა ტექნიკა გააჩერა და მუშაობა შეწყვიტა. მუშების პროტესტი სამი თვის სახელფასო დავალიანებამ გამოიწვია.
„რვა თვეა გზის სამუშაოები მიმდინარეობს და ხელფასებს თითქმის ყოველ თვეში გვიგვიანებდნენ, ბოლო სამი თვის ნამუშევარი საერთოდ არ აგვიღია. თითოს 9 000 ლარამდე გვაქვს ასაღები“, – გვითხრა ერთ–ერთმა დასაქმებულმა თემურ ინასარიძემ, რომელიც მშენებლობაზე სატვირთო მანქანით მუშაობს.
მისივე თქმით, იმ დღეს პროტესტის გამოსახატად მუშების მხოლოდ ნაწილი შეიკრიბა. მშენებლობაზე სულ 60–მდე ადამიანია დასაქმებული და კომპანიას ყველას დავალიანება აქვს.
„ყოველ თვეში გვპირდებიან ხელფასს მოგცემთო. იმის იმედად, რომ ვმუშაობდით, სესხი ავიღე ბანკიდან, ახლა კი ვეღარ ვიხდი“, – ამბობს თემურ ღვინიაშვილი და ამატებს, – „სამუშაოები ისეთი გამკაცრებული იყო, მთელი დღე უნდა გემუშავა. შესვენების საშაუალებაც არ გვქონდა“.
გაფიცულებს მშენებელი კომპანიის ხელმძღვანელობასთან შეხვედრა სურდათ, თუმცა, ამ დღეს მათთან არავინ მივიდა. 3 მაისს, სამუშაოების შემსრულებელ კომპანია „ჩელიაბინსკ ტრანსსიგნალთან“, რომელსაც 8,5 კმ–იანი მონაკვეთის რეაბილიტაციის ტენდერი 8.752.530 ლარით აქვს მოგებული, დაკავშირება ვერც „სამხრეთის კარიბჭემ“ შეძლო. ხელმძღვანელობაში ჯერ არ პასუხობდნენ, შემდეგ კი გათიშეს ყველა ის ნომერი, რომელიც მოვიპოვეთ.
ამ დღეს საქართველოს საავტომობილო გზების დეპარტამენტში განაცხადეს, რომ ტენდერში გამარჯვებულ კომპანიას ყველა ხარჯისათვის თანხა უკვე ჩარიცხული აქვს და მუშებთან პრობლემა მას უნდა მოეგვარებინა.
მუშებმა მუშაობა არც მეორე დღეს, 4 მაისს განაახლეს. ამ დღეს ისინი პროტესტის ნიშნად არ შეკრებილან, მაგრამ, ადგილზე არავინ გამოცხადდა და მთელი დღის განმავლობაში გაჩერებული იყო სამშენებლო ტექნიკაც.
4 მაისს, დღის ბოლოს, საავტომობილო გზების დეპარტამენტმა განცხადება გაავრცელა, რომელშიც ნათქვამი იყო, რომ ბათუმი–ახალციხის გზის მშენებლობაზე დასაქმებულებს სახელფასო დავალიანებას კომპანია „ჩელიაბინსკ ტრანსსიგნალი“ მომავალი კვირის ბოლომდე აუნაზღაურებდა: „კომპანიისგან ამის პირობა საავტომობილო გზების დეპარტამენტმა მიიღო. პროცესი მუდმივი მონიტორინგის ქვეშაა და პრობლემას კონტრაქტორი კომპანია უახლოეს დღეებში გადაჭრის“.
მიუხედავად ამ განცხადებისა, სამუშაოები არც მესამე დღეს, 5 მაისს გაგრძელდა. ამ დღეს სამუშაოებზე დასაქმებულები ისევ შეიკრიბნენ და ისევ კომპანიის ხელმძღვანელობასთან შეხვედრა მოითხოვეს. მალე გაირკვა კიდეც, რომ გაფიცულებთან შეხვედრას „ჩელიაბინსკ ტრანსსიგნალისა“ და საავტომობილო გზების დეპარტამენტის წარმომადგენლები აპირებდნენ.
შეხვედრა თავდაპირველად სოფელ ფარეხას მიმდებარე ტერიტორიაზე უნდა გამართულიყო, იქ სადაც პროტესტის ნიშნად მუშები იყვნენ შეკრებილი. თუმცა, კომპანიის წარმომადგენლებმა ჟურნალისტების თანდასწრებით შეხვედრაზე უარი თქვეს. ადგილზე შეკრებილმა მუშებმა კი ტერიტორიის დატოვება მოგვთხოვეს.
„იციან, რომ აქ ხართ. ახლა დამირეკეს და მითხრეს, რომ არ მოვლენ, ვიდრე თქვენ არ წახვალთ“, –გვითხრა ერთ–ერთმა მუშამ.
„სამხრეთის კარიბჭე“ იძულებული გახდა, ტერიტორია დაეტოვებინა, რადგან წინააღმდეგ შემთხვევაში შეხვედრის ჩაშლის საშიშროება არსებობდა.
ამის შემდეგ, მოლაპარაკება შედგა და მხარეები შეთანხმდნენ, რომ მუშები მშენებლობას განაახლებენ, კომპანია კი დავალიანებას დაფარავს.
„გვითხრეს, რომ დოკუმენტებში ხარვეზები ჰქონდათ და აქამდე ვერ გვირიცხავდნენ. დაგვპირდნენ, რომ 17 მაისს აუცილებლად ჩაგვირიცხავენ. დაველოდებით, თუ დანაპირებს არ შეასრულებენ, ისევ შევაჩერებთ, სამუშაოებს“, – ამბობს ერთ–ერთი დასაქმებული თემურ ინასარიძე.
სამშენებლო კომპანია „ჩელიაბინსკ ტრანსსიგნალის“ წარმომადგენელმა გიორგი წერეთელმა, რომელიც ჩვენს ზარებს ორი დღის განმავლობაში არ პასუხობდა, ამ დღეს განაცხადა, რომ პრობლემა მოგვარდა. კითხვაზე, რატომ არ ურიცხავდა კომპანია მუშებს კუთვნილ ხელფასს, – წერეთელმა არ გვიპასუხა: „დავპირდით და დათქმულ დროს ისინი კუთვნილ ხელფასებს მიიღებენ. სხვა დეტალებზე ჩვენ მათ უკვე ვესაუბრეთ და სამუშაოებსაც გააგრძელებენ“.
ბათუმი–ახალციხის საავტომობილო გზის 8,5 კმ–იანი მონაკვეთის რეაბილიტაციაზე საავტომობილო გზების დეპარტამენტმა ტენდერი 2016 წლის 16 იანვარს, 8.752.530 ლარზე გამოაცხადა. ტენდერში ორი კომპანია მონაწილეობდა. გამარჯვებული შპს სამშენებლო-სამონტაჟო საექსპლუატაციო საწარმო "ჩელიაბინსკ ტრანსსიგნალის” საქართველოს ფილიალი გახდა. 8.5 კმ–იან მონაკვეთზე შესასრულებელი სამუშაოების ღირებულება 8 მილიონ 500 ათასი ლარით განისაზღვრა. სამუშაოები გასული წლის გაზაფხულზე დაიწყო. მშენებლობის დასრულებამდე ერთი კილომეტრის რეაბილიტაციაა დარჩენილი.
ბათუმისა და ახალციხის დამაკავშირებელი ორი საავტომობილო გზა არსებობს. ბათუმიდან ხაშურის გავლით, ახალციხემდე დაახლოებით 320 კილომეტრია, რომლის დაფარვას ავტომობილით 6 საათი სჭირდება. ორჯერ მცირეა მანძილი ბათუმიდან ახალციხემდე გოდერძის უღელტეხილის გავლით. რეაბილიტაცია სწორედ ამ გზას უტარდება, თუმცა, არა მთლიან მონაკვეთს. Google.ge/map-ის მიხედვით, ახალციხე–ბათუმის საავტომობილო გზის მთლიანი სიგრძე 161 კილომეტრია, სატენდერო დოკუმენტაციის თანახმად, შეკეთდა გზის მონაკვეთი 150კმ-დან და 159კმ-ზე. ფაქტობრივად, საუბარია ეგრეთ წოდებულ, ფარეხის გზაზე, რომელიც იწყება ახალციხის გასასვლელიდან, რკინიგზის გადასასვლელიდან და მოიცავს მცირე მონაკვეთს ადიგენის ტერიტორიაზე.
[ლუბა გიორგაძე, ახალციხე]