„ვმუშაობდით, ხმაური შემოგვესმა და გავქანდით, დავინახე, რომ ადამიანი ბეტონზე ეგდო. როგორც ჩანს არმატურას გრძელი მავთულით ქსოვდა და ამ მავთულის ერთი ბოლო გადაუვარდა ხიდიდან, მანდ კი რკინიგზის დენები გადის. ეს მავთული დაეცა ამ ხაზებს და დენმაც დაარტყა“, – იხსენებს აწყურში ხიდის მშენებლობაზე დასაქმებული ერთ–ერთი მუშა, რომელიც უბედურ შემთხვევას შეესწრო.
მისი თქმით, მაშინვე ვერავინ მიხვდა რა მოხდა: „გვეგონა მზის დარტყმა მიიღო. მაგრამ მერე დავინახეთ, რომ ხელზე ხელთათმანი დამდნარი ჰქონდა და თითებზეც კანი დამწვარი იყო. მაშინ გავიგეთ რომ დენმა დაარტყა და სასწრაფო გამოვიძახეთ. ყველაფერი გაუკეთეს, თუმცა უკვე აზრი აღარ ჰქონდა, ფილტვები ჩაეკეტა და ვეღარ სუნთქავდა“.
მშენებლობაზე დასაქმებულები ამბობენ, რომ მათ მშენებელი კომპანიის ხელმძღვანელობა უსაფრთხოების ნორმების დაცვასთან დაკავშირებით ხშირად აფრთხილებდა: „მაგრამ მთავარი რაც იყო იმას არ აკეთბდნენ, მაგ რკინიგზის ხაზებში დენი სულ ჩართული იყო. თან წარმოიდგინეთ 3000 ვოლტი გადის. ამიტომ როცა ვმუშაობთ მაშინ რომ გათიშონ სწორი იქნება“.
მშენებლობის პერიოდში რკინიგზის ხაზებზე რომ დენი გათიშული უნდა იყოს, ამაზე შრომის უსაფრთხოების სპეციალისტებიც საუბრობენ. მათი თქმით, ყოველ დღე, მუშაობის დაწყებამდე, მშენებელ კომპანიას საქართველოს რკინიგზისთვის უნდა მიემართა და დენი გამოერთო: „გარდა ამისა, სამუშაო ადგილსა და დენის ხაზებს შორის დაშორება ექვსი მეტრი მაინც უნდა ყოფილიყო, ასევე, ხიდს უნდა ჰქონოდა ბარიერები იმისთვის, რომ იქიდან ვინმეს, ან რამის გადავარდნის საფრთხე გამორიცხულიყო“.
აწყურში ხიდს კომპანია „ჯორჯიან ბრიჯ ქონსთრაქშენი“ აშენებს, თუმცა მის ხელძღვანელს მიხეილ გვირჯიშვილს მომხდარის შესახებ საუბარი არ სურს: „ყველა ნორმა დაცული გვქონდა. ჟურნალისტი ხარ თუ გამომძიებელი?! თავი დამანებეთ!“, – გვითხრა მან და ტელეფონი გაგვითიშა.
საქართველოს რკინიგზიდან კი პასუხს შეკითხვაზე, მიუმართავს თუ არა მშენებელ კომპანიას დენის გასათიშად სამუშაოების წარმოებისას, ორი დღეა ველოდებით. უწყებაში ამბობენ, რომ პასუხს მოამზადებენ და წერილობით გვიპასუხებენ.
„შრომის კოდექსის 35 მუხლში არის ზოგადი მითითება იმის თაობაზე, რომ დამსაქმებელი ვალდებულია შესაბამისი დამცავი აღჭურვილობით უზრუნველყოს დასაქმებული. წინააღმდეგ შემთხვევაში დასაქმებულს უფლება აქვს უარი განაცხადოს სამუშაოს შესრულებაზე. ხიდის მშენებლობაზე, სავარაუდოდ, დარღვეული იყო უსაფრთხოების წესი და ამ შემთხვევაში ექსპერტის დასადგენია თუ ვისი გაუფრთხილებლობით მოხდა უბედური შემთხვევა“, – ამბობს „ახალგაზრდა იურისტთა ასოციაციის იურისტი“ გიორგი ანთაძე.
უსაფრთხოების ნორმების დაცვასთან დაკავშირებით რედაქციის შეკითხვებს არა, თუმცა, გამოძიებას უკვე უპასუხეს მშენებელი კომპანიის ხელმძღვანელებმა. მათი ნაწილი 2 ივლისს, ახალციხის რაიონულ სამმართველოში დაკითხეს. მომხდარზე ძიება სისხლის სამართლის კდოექსის 240–ე მუხლის პირველი ნაწილით მიმდინარეობს რაც სამშენებლო სამუშაოების წარმოებისას უსაფრთხოების ნორმების დარღვევას გულისხმობს.
35 წლის მუშის გარდაცვალების საქმეს სწავლობს შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის სამინისტროს შრომის ინსპექციის სამსახურიც. მისი ხელმძღვანელის ბექა ფერაძის თქმით, ინსპექტირების ჯგუფი შემთხვევის ადგილზე უკვე იყო: „რაღაც პერიოდი იქნება საჭირო, რომ მომხდარი შეისწავლონ და შემდეგ დასკვნები დაწერონ“.
გარდაცვლილი სენაკიდან იყო. იგი ბოლო თვეების განმავლობაში ხიდის
მშენებლობაზე მუშაობდა. მას მეუღლე და ორი მცირეწლოვანი შვილი დარჩა.
სახალხო დამცველის აპარატის ინფორმაციით ბოლო ხუთი წლის განმავლობაში შრომის უსაფრთხოების ნორმების დაუცველობის გამო 270 ადამიანი გარდაიცვალა.
[მარიამ ბარძიმაძე, ახალციხე]