მას შემდეგ, რაც პენსიონერი პედაგოგი ჯილდოს (ორ წლიანი ხელფასი) სანაცვლოდ სკოლას დატოვებს, მის ადგილზე სკოლის დირექციამ ვაკანსია ერთი წლის განმავლობაში უნდა გამოაცხადოს.
იმ შემთხვევაში, თუკი ვაკანსია არ დაკმაყოფილდება, ამავე პენსიონერ მასწავლებელთან ხელშეკრულება გაფორმდება და იგი სკოლაში საკუთარ პოზიციაზე მუშაობას იქამდე გააგრძელებს, სანამ ახალი კადრი არ გამოჩნდება.
„სკოლის საჭიროებიდან გამომდინარე, შესაძლებელია, მაღალმთიან ზონებში ხელშეკრულებით აიყვანონ ის მასწავლებლები, რომლებსაც ორწლიან ხელფასს ჯილდოს სახით ჩაურიცხავენ“, - გვითხრეს განათლების სამინისტროში.
“სახელმწიფოს მიერ გადადგმული ეს ნაბიჯი მნიშვნელოვანია, იმიტომ, რომ თუ ადამიანების ნაწილი სისტემიდან არ გამოვა, შეუძლებელი იქნება მასწავლებლის პროფესია გახდეს მიმზიდველი“, - ამბობს ექსპერტი განათლების საკითხებში, სიმონ ჯანაშია და ამატებს, რომ სტაჟიანი მასწავლებლების მოტივაცია თანდათან იკლებს, ამიტომ „მნიშვნელოვანია, სკოლაში თითოეულმა მასწავლებელმა ჯანსაღი და პროდუქტიული წლები გაატაროს და არა სამუდამოდ დარჩეს სისტემაში“.
ჯანაშია ყურადღებას ამახვლებს იმაზეც, რომ სახელმწიფო სტრუქტურები ახალგაზრდა მასწავლებლების სკოლაში შესვლის საკითხს სიფრთხილით უნდა მოეკიდნონ, რათა სისტემაში ჩართვის საშუალება საუკეთესოებს მისცენ.
„თუ მხოლოდ სკოლას მიანდობენ მასწავლებლის დატოვება–გაშვების საკითხს, არაფერი გამოვა. ეს ქმნის შესაძლებლობას მასწავლებელმა თან პენსია აიღოს და თან ხელფასიც ერიცხებოდეს. ამის ფონზე, ორწლიანი ჯილდოც მიიღოს“, - ამბობს ჯანაშია.
სიმონ ჯანაშიას მსგავსად, ინიცატივა მოსწონს სამცხე–ჯავახეთის სახელმწიფო უნივერისტეტის რექტორს მაკა ბერიძეს. როგორც იგი განმარტავს, პენსიონერ მასწავლებლებს ეძლევათ საშუალება თავად გადაწყვიტონ სურთ თუ არა სკოლის დატოვება, რაც „ჰუმანური პოლიტიკაა“. ბერიძე მიიჩნევს, რომ ამ გზით, სკოლებში ახალგაზრდა კადრები დასაქმდებიან: „სახელმწიფომ მასწავლებლის მომზადების პროგრამა წლების წინ დანერგა, რომლის მთავარი მიზანი იყო ხელი შეეწყო ახალგაზრდა კადრების სკოლაში დასაქმებას. ბევრმა გაიარა „მასწავლებლის მომზადების პროგრამა“, მაგრამ შესაბამისი ვაკანსიების არარსებობის გამო ვერ დასაქმდა. ახლა სახელმწიფოს დახარჯულ რესურსების გამოიყენების შანსი ეძლევა“, - ამბობს ბერიძემ.
სამცხე–ჯავახეთის უნივერსიტეტი, განათლებისა და მასწავლებლების გადამზადების კუთხით, რეგიონის სკოლების საჭიროებებს იკვლევს. როგორც სტატისტიკა გვიჩვენებს, სკოლების უმრავლესობაში საბუნებისმეტყველო მეცნიერებების, მათ შორის, მათემატიკის მიმართულებით სპეციალისტების ნაკლებობაა.
მცირეა იმ აბიტურიენტთა რიცხვიც, რომლებსაც საბუნებისმეტყველო მეცნიერებების მიმართულებით განათლების მიღების სურვილი აქვთ.
სახელმწიფოს მიერ დაფინანსებულ ინტეგრირებულ საბაკალავრო–სამაგისტრო პროგრამაზე, სამცხე–ჯავახეთის სახელმწიფო უნივერსიტეტმა აბიტურიენტები სრულად მიიღო. მათ საშუალება ეძლევათ, პროგრამის დასრულების შემდეგ, უფროსი მასწავლებლის სტატუსით მუშაობა სკოლებში დაიწყონ. გარდა ამისა, უნივერისტეტის ადმინისტრაცია სხვა ინტეგრირებული პროგრამების დამატებას გეგმავს.
„იმას, რომ სკოლაში არაპროფესიონალი მივიდეს და დროებით ასწავლოს ის საგანი, რომელიც მისთვის ორგანული არ არის, სჯობს სახელმწიფომ გააკეთოს დროებითი ღონიძიება და ისევ პენსიონერი მასწვლებელი დაასაქმოს, სანამ კვალიფიციური კადრს არ იპოვის“, - ამბობს მაკა ბერიძემ და ამატებს, რომ ინივციატივის ამ კუთხეს ხარვეზად და თანხის უსაფუძვლოდ ხარჯვას ვერ უკავშირებს.
სამინისტროს ინფორმაციით, კომპენსაციას ნებაყოფლობით ის პედაგოგი მიიღებს, რომელსაც მინიმალური კომპეტენციის დადასტურების, სტატუსის ამაღლებისა და შესაბამისად პროფესიული საქმიანობის გაგრძელების სურვილი არ აქვს. კომპენსაციად ორი წლის ჯამური ხელფასი განისაზღვრა.
განათლების სამინისტროს მიერ ზოგადი განათლების მიმართულებით დაგეგმილი ცვლილებების მიხედვით, პენსიონერ პედაგოგებს, მთელი სიცოცხლის განმავლობაში, ჯანმრთელობის დაზღვევის პაკეტი შეუნარჩუნდებათ.
[თორნიკე ზაზაძე, ახალციხე]